Warning: include(header.php) [function.include]: failed to open stream: No such file or directory in /home/zanik73/domains/zanik.pl/public_html/rutki/historia.php on line 14

Warning: include(header.php) [function.include]: failed to open stream: No such file or directory in /home/zanik73/domains/zanik.pl/public_html/rutki/historia.php on line 14

Warning: include() [function.include]: Failed opening 'header.php' for inclusion (include_path='.:/usr/local/php/p53/lib/php') in /home/zanik73/domains/zanik.pl/public_html/rutki/historia.php on line 14

RUTKI - trochę historii


Zima w pełni, wspinanie na sztucznych ścianach ratuje formę wspinaczy, jednak chyba wszyscy trochę tęsknią za otwartą przestrzenią i wspinaniem na świeżym powietrzu - w Rutkach czy też w Lubonicach.

Wspinanie w "Rutkach" jest możliwe dzięki Ustawie Parlamentu Pruskiego z dnia 25 maja 1883 roku. Na podstawie tej uchwały wybudowano linię kolejową z Pruszcza Gdańskiego (Praust) do Kartuz (Karthaus). Ten odcinek o długości 41,37 km oddano do użytku w dwóch etapach. Dnia 1 sierpnia 1886 roku pociągi zaczęły jeździć na 29,5 km odcinku Pruszcz Gdański - Żukowo (Zuckau). Budowa mostu na Raduni i górzysty teren między Żukowem a Dzierżążnem stworzył zaporę którą budowniczowie linii musieli pokonać aby dostać się do Kartuz. Odcinek z Żukowa do Kartuz o długości 11,86 km ukończono i oddano jednak 1 listopada tegoż samego roku łącząc w ten sposób Kartuzy z Gdańskiem poprzez Starą Piłę (Altemühle), Kolbudy (Kahlbude) i Pruszcz. W okresie międzywojennym w pobliżu miejscowości Łapino (Lappin), linię przecięła granica pomiędzy Rzeczpospolitą Polską a Wolnym Miastem Gdańsk (Freistadt Danzig). Ruch kolejowy jednak nie zamarł. Stacja Stara Piła, po polskiej stronie i Łapino, po stronie WM Gdańsk stały się stacjami granicznymi z odprawą celną.

W pobliżu mostu w Rutkach rada powiatu kartuskiego postanowiła wybudować elektrownie wodną na Raduni, prace budowlane rozpoczęto w 1907 roku, a otwarcie elektrowni nastąpiło 19.11.1910 roku. Jak można zobaczyć na fotografiach teren wokół mostu i elektrowni był bardzo zadbany i uporządkowany, niestety wojna i czasy powojenne spowodowały zniszczenie tego terenu jak i samego mostu, co jednak pozwoliło na intensywną eksploracje wspinaczkową nieużywanego przez kolej od 1993 roku mostu. Obecnie na moście można spotkać przejeżdżające drezyny, które stanowią weekendową atrakcje. Trójmiejscy wspinacze pojawili się na moście około 1990 roku. Zapraszamy do obejrzenia fotografii mostu i jego okolic sprzed prawie 100 lat !

Źródło informacji - Jan Czepkowski - Kaszubskie Linie Kolejowe

Zapraszamy do odwiedzenia strony

Zdjęcia Rutek


(c) Copyright ZANIK
www.zanik.pl